Voor veel mensen is het werk van een digital marketeer nogal abstract. Regelmatig krijg ik de vraag: "Maar wat doen jullie nou eigenlijk?" In dit blogartikel neem ik je mee in de fascinerende wereld van een digital marketeer. Dat is wel zo handig, want dan kan ik in het vervolg gewoon naar deze blog verwijzen😉
Zomaar een dag... in het leven van een digital marketeer bij Frontis
07:00
De wekker gaat, een nieuwe werkdag is aangebroken. Op naar mooie dingen vandaag!
07:30
Tijdens het ontbijt check ik het laatste nieuws, LinkedIn en werkgerelateerde ontwikkelingen. Search Engine Land, Frankwatching en Moz zijn de standaard namen die de revue passeren.
07:40
Vertrek naar kantoor. Binnen 20 minuutjes zit ik al op mijn vertrouwde werkplek aan de Euroweg 5 in Varsseveld. Af en toe werk ik nog wel eens thuis, maar op kantoor met mijn collega’s vind ik toch het prettigst. Af en toe een geintje kunnen maken en de korte lijnen om een vraagstuk wat sneller op te lossen spreken mij toch meer aan dan te werken vanuit mijn thuiskantoor.
08:00
Waar de meeste van mijn collega’s de dag beginnen met een heerlijke kop koffie (vers gebrand door Beukenhorst Koffie), ben ik meer van de thee. Ik zet de waterkoker aan en klap ondertussen mijn laptop open.
08:05
Ik check mijn mailbox en planning voor de komende dagen. Ik werk wat openstaande mails weg waar ik gisteren niet aan toe ben gekomen.
Hugo takes over!
Een dag echt 'meekijken' bij Hugo? Check dan zijn Instagram take-over!
08:30
Iedere ochtend beginnen we de werkdag met een ‘daily’. De digital marketeers lichten hierin toe welke werkzaamheden zij gisteren hebben uitgevoerd en wat ze vandaag gaan doen. Tevens is dit het moment om aan te geven dat je ergens tegenaan bent gelopen. Ik kreeg van één van mijn klanten de vraag om eens mee te kijken hoe we het organische verkeer op een aantal concrete zoektermen kunnen verhogen. Ik besluit Jolyn (onze content strateeg) uit te nodigen om later vandaag te brainstormen over mogelijke oplossingen voor dit vraagstuk.
08:45
Daarna sluit ik aan bij nog zo’n daily, maar dan van het development team dat op dit moment een nieuwe corporate website ontwikkelt voor één van 'mijn' klanten. Zij geven mij de laatste updates over de stand van zaken. Mijn collega’s van development kennen een aantal tests aan mij toe, die ik vervolgens voor mijzelf inplan. Daarnaast neem ik gelijk dit moment om het meetplan toe te lichten en geef ik aan wat ik van de developers nodig heb om dit in te richten.
09:00
Een aantal dagen geleden is er weer een Google Core Update doorgevoerd. Ik besluit om de data van een aantal klanten in te duiken, om inzicht te krijgen in de impact van deze update. Ik zie niet direct significante veranderingen. Anton zit een bureau verder en geeft aan wel bijzonderheden te zien bij één van zijn klanten. We zien namelijk een drop in de organische posities van een aantal belangrijke zoekwoorden. We geven hier direct de hoogste prioriteit aan en duiken erin. Na het nodige speurwerk blijkt dat er niet voldaan is aan een aantal best practices voor de on-page SEO. Anton gaat aan de slag en plant een vervolgmeeting in om de (hopelijk) eerste resultaten te checken over een maand.
10:00
In de planning staat maken van een zoekwoordenanalyse dat dient als input voor de sitestructuur van een nieuw-te-bouwen website.
Ik lees de interne briefing en houd de uitwerking van de doelgroepenanalyse ernaast. Daarna doe ik research met welke zoekwoorden de doelgroep zoekt en voer ik een 0-meting uit. Deze 0-meting geeft inzicht in de huidige positie van het bedrijf in Google én van twee belangrijke concurrenten. Vervolgens mail ik de zoekwoordenanalyse naar de klant met het voorstel om dit binnenkort door te spreken. De zoekwoordenanalyse biedt een goede basis voor de sitestructuur waar we volgende week - na de afspraak met de klant - mee aan de slag gaan.
12:30
Tijd voor de gezamenlijke lunch! Ik maak altijd een lekkere tosti en glip nog even naar buiten om een balletje te trappen of te wandelen.
13:00
Meeting: digital marketing teamupdate. Tweewekelijks heeft ons team dit overleg en dit is een meeting die we altijd staand doen. Omdat we doorgaans al genoeg op de stoel zitten, is het wel eens lekker (én goed!) om een half uurtje te staan.
Tijdens de teamupdate bespreken we de vorderingen van een aantal innovaties binnen ons vakgebied. Er wordt altijd voldoende geschreven over verschillende updates en ontwikkelingen binnen allerlei kanalen die we inzetten. Echter zoeken wij het graag zelf nog even uit voordat we iets inzetten.
14:00
De meeting die Jolyn en ik vanochtend hadden ingepland – brainstormen over mogelijke kansen om het organische verkeer van een van mijn klanten te verbeteren – staat op de agenda. We analyseren de huidige data in Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs en SEranking. Doordat we voorafgaand aan de ontwikkeling van de nieuwe website een uitgebreide doelgroepen- en zoekwoordenanalyse hebben gedaan, zien we al direct waar een content-gap zit. We werken op die onderwerpen de zoekwoordenanalyse verder uit en verwerken het in de contentkalender. Onze klant kan deze pagina’s de komende weken uitwerken, waarna wij het redigeren en de nieuwe pagina live wordt gezet.
16:30
De werkdag zit er alweer op: ik boek nog even de gewerkte uren en ben op tijd thuis, zodat ik voor het eten nog kan gaan sporten. Morgen weer een nieuwe dag!